Mâncăm sau nu dupa ora 18?

O metodă abordată de mulți dintre cei care doresc prevină creșterea ponderală sau să scadă în greutate este această înfometare dupa ora 18.

Oare o fi atât de ușor?

Elimini masa de seară și se rezolvă kilogramele în plus? Sau împarți cu „dușmanul” și îl îngrași și pe el?

Da, este posibil ca unele persoane să slăbească astfel.

Dar poți tu personal să te organizezi astfel încât să mănânci la ora 18 și să adormi până la ora 21.30? Noi știm foarte puține cazuri de asemenea organizare. Voi?

Multe persoane trăiesc cu impresia că este un lucru „rău” să mănânci după ora 18 și acest fapt contribuie la creșterea în greutate. Toate ca toate, „doar nu ardem calorii când dormim” astfel tot ceea ce consumi după această oră se depozitează sub formă de grăsime pe abdomen, pe șolduri, pe coapse”. Acest lucru nu este în mod obligatoriu adevărat!

Corpul nostru „arde calorii” 24/7. Desigur, cu un randament mai scăzut spre finalul zilei deoarece și activitatea noastră se diminuează, și mult redusă în timpul somnului comparativ cu atunci când nu dormi.

Este totalul caloric pe care îl aduci în organism versus energia consumată pe durata unei zile, ceea ce contează și nu în mod necesar ora la care ai mâncat aceste calorii. În altă ordine de idei, dacă mănânci 2 gogoși peste necesarul tău energetic, nu contează dacă le-ai mâncat înainte de ora 18 sau la ora 10 noaptea.

Dar nu facem referire la extreme. Corpul necesită să-i fie „făcut plinul cu combustibil” la fiecare 4-5 ore. Astfel, dacă e nevoie să lucrezi până la ora 2 dimineața, iar cina ta a fost la ora 18, cu siguranță va fi nevoie să mănânci la interval de circa 4 ore, dar nu foarte aproape de ora de culcare (desigur, somnul joacă un rol crucial în menținerea echilibrului organismului și a unei greutăți optime; deci acest scenariu se dorește a fi o excepție). Acea „gustare” nu va fi considerată drept un exces caloric de către organism, deoarece el consumă energie în acel timp pentru a susține efortul intelectual și/sau fizic. Desigur, în afara cazului în care oricum peste zi s-a realizat un exces alimentar sau se optează pentru consumul unor alimente foarte dense calorice la ora târzie.

 

Să vă explicăm de ce nu este o soluție pe termen lung omiterea cinei!

Eliminarea unei mese echivalează cu eliminarea energiei provenite de la acea masa, deci la finalul zilei vei fi pe minus din punct de vedere al energiei.

Dacă tu mănânci ultima masă la ora 18 și ești activ până la ora 24,  neuronii tăi vor suferi din cauza lipsei de glucoză. A doua zi, te vei trezi cu energia unei broaște țestoase.

Corpul tău, în acest interval în care nu ai mâncat, se descurcă cu energia din depozitele de glicogen (glucoza înmagazinată în ficat și în mușchi). Depozitele de masă grasă se mobilizeză mai greu pentru a produce energie, deoarece organismul are tendința de a le proteja.

Pe termen lung rezultă însă o reducere a masei musculare, afecțiuni gastrice, iar scăderea ponderală va fi nesatisfăcătoare și cu o calitate a vieții discutabilă.

Târziu în noapte îți va fi atât de foame, încât te vei trezi să mănânci ceva rapid și, evident, vei mânca orice, oricât. Și uite cum, nemaimâncând după ora 18 poți caștiga de fapt în greutate.

Sfatul nostru: pentru a nu cădea în capcana ronțăitului seara, servește ultima masă cu aproximativ 2-3 ore înainte de ora de culcare și ai grijă la dimensiunea porțiilor. Mărimea contează!

Înainte de a decide dacă ai sau nu nevoie de o gustare seara, asigură-te că răspunzi cu „DA” la întrebarea: „Îmi este cu adevărat foame?”. În caz contrar, treci la următorul pas și identifică ce anume te influențează să mănânci la acea oră de fapt: puterea obișnuinței, anxietatea, supărarea, singurătatea sau depresia, oboseala sau plictiseala? Consumul de alimente din oricare dintre aceste motive și în absența foamei fiziologice, mai mult ca sigur te vor determina să mănânci mai multe calorii decât are corpul tău nevoie. Indiferent de oră.

Să aveți spor și un stil de viață echilibrat!

Această criză epidemiologică ne-a unit prin solidaritate și efortul comun de a ne face bine ca umanitate. 

Suntem cu toții implicați în această situație, iar îndemnul nostru este să fim parte din soluție prin deciziile pe care le luăm zi de zi, acelea de a ne proteja sănătatea noastră:

respectăm măsurile de igienă,

ne alimentăm corect,

rămânem activi,

ne monitorizăm glicemia, tensiunea arterială și alți parametri dacă avem afecțiuni prezente,

luăm tratamentul conform recomandărilor medicului, după caz etc.

și sănătatea celor din jur respectând distanța fizică, stând acasă și luând măsurile de protecție necesare atunci când este cu adevărat nevoie să ieșim afară:

purtăm mască, mănuși dacă avem,

acoperim nasul și gura deopotrivă cu masca,

suntem atenți să nu atingem masca când o purtăm și când o dăm jos pentru a nu ne contamina,

nu o refolosim dacă masca are utilizare unică, o igienizăm după fiecare purtare dacă e din material textil etc.

Cum mâncăm de Paște când suntem în izolare?

Cum mâncăm de Paște când suntem în izolare?

Cum mâncăm de Paște când suntem în izolare?În acest an sărbătorile pascale vor fi diferite, în mod cert, dar e important să luăm decizii înțelepte în zilele care urmează pentru a ne asigura că vom rămâne sănătoși, să ne bucurăm de prezența celor dragi atunci când...

citește mai mult
Diabetul și sănătatea mintală

Diabetul și sănătatea mintală

Diabetul și sănătatea mintalăPersoanele cu diabet zaharat de tip 1 sau tip 2 prezintă un risc semnificativ mai crescut de a dezvolta simptome depresive, anxietate și tulburări de comportament alimentar, comparativ cu populația generală. Comorbiditățile din sfera...

citește mai mult
Email

andrei@clinicadenutritie.ro

tel. programări
0755.070.138
adresa
Iași, Șos. Păcurari nr. 70, Parter

Dorești să fii informat când avem articole noi de nutriție?

Lasa-ti mai jos detaliile solicitate si vei primi de la noi email cand publicam articole noi:

Datele oferite în formularul de mai sus vor fi folosite exclusiv pentru a-ți comunica atunci cand apare un articol nou in blogul nostru de nutritie.

5 + 10 =