Fructele, consumate pe stomacul gol sau după masă?

Fructele aduc un aport important de nutrienți benefici organismului, dar știm oare când și cum să le consumăm?

Nutriția modernă vine la pachet cu o gama variată de mituri, printre care și acela conform căruia fructele trebuie consumate pe stomacul gol și individual de alte grupe alimentare.

Teoria care stă la baza acestui mit presupune că digestia fructelor ar putea fi împiedicată sau încetinită dacă sunt prezente și alte alimente în stomac. Stagnarea acestora în stomac ar conduce la fermentare, iar fermentarea la simptome precum: balonare, flatulență, creștere în greutate și de asemenea, la o absorbție inadecvată a vitaminelor și mineralelor. TOTAL FALS!

Mitul a luat naștere odată cu dietele disociate, care promovează consumul individual de nutrienți și grupe alimentare. Aspectul pe care nu l-au luat în considerare aceste diete este procesul natural al organismului de digestie a principiilor alimentare, indiferent dacă sunt consumate individual sau în diferite combinații.  

În primul rând, foarte puține alimente conțin în mod exclusiv un singur tip de principiu nutritiv: carbohidrați, proteine sau grăsimi.

În cel de-al dilea rând, corpul produce enzime digestive care permit digestia concomitentă a acestor principii (proteine, lipide, glucide).

De asemenea, unele principii nutritive se absorb mai bine în prezența altor alimente, cum este cazul fierului. Fierul se absoarbe mult mai bine în prezența fructelor și vegetalelor bogate în vitamina C.

În plus, mediul acid al stomacului face supraviețuirea microorganismelor imposibilă, așadar fermentația nu poate avea loc.

În realitate, nu există dovezi științifice care să confirme acest mit. Disconfortul abdominal caracterizat de balonare, flatuleță, creștere ponderală, prezente la unele persoane dupa consumul de fructe în asociere cu alte grupe de alimente, pot fi generate de o serie de factori cum ar fi: lipsa fibrelor din dietă, consumul inadecvat de apă, consumul excesiv de fructe dupa o masa copioasă etc.

În concluzie, consumul fructelor pe stomacul gol nu reprezintă o regulă general valabilă. Totul ține de toleranța individuală.

Cât timp consumul de fructe nu iți provoacă un disconfort gastric, nu este important când le consumi sau cu ce anume le asociezi. În schimb trebuie să te limitezi la cele 1-2 porții de fructe proaspete pe zi, recomandate de ghidurile pentru alimentația sănătoasă.

Această criză epidemiologică ne-a unit prin solidaritate și efortul comun de a ne face bine ca umanitate. 

Suntem cu toții implicați în această situație, iar îndemnul nostru este să fim parte din soluție prin deciziile pe care le luăm zi de zi, acelea de a ne proteja sănătatea noastră:

respectăm măsurile de igienă,

ne alimentăm corect,

rămânem activi,

ne monitorizăm glicemia, tensiunea arterială și alți parametri dacă avem afecțiuni prezente,

luăm tratamentul conform recomandărilor medicului, după caz etc.

și sănătatea celor din jur respectând distanța fizică, stând acasă și luând măsurile de protecție necesare atunci când este cu adevărat nevoie să ieșim afară:

purtăm mască, mănuși dacă avem,

acoperim nasul și gura deopotrivă cu masca,

suntem atenți să nu atingem masca când o purtăm și când o dăm jos pentru a nu ne contamina,

nu o refolosim dacă masca are utilizare unică, o igienizăm după fiecare purtare dacă e din material textil etc.

Cum mâncăm de Paște când suntem în izolare?

Cum mâncăm de Paște când suntem în izolare?

Cum mâncăm de Paște când suntem în izolare?În acest an sărbătorile pascale vor fi diferite, în mod cert, dar e important să luăm decizii înțelepte în zilele care urmează pentru a ne asigura că vom rămâne sănătoși, să ne bucurăm de prezența celor dragi atunci când...

citește mai mult
Diabetul și sănătatea mintală

Diabetul și sănătatea mintală

Diabetul și sănătatea mintalăPersoanele cu diabet zaharat de tip 1 sau tip 2 prezintă un risc semnificativ mai crescut de a dezvolta simptome depresive, anxietate și tulburări de comportament alimentar, comparativ cu populația generală. Comorbiditățile din sfera...

citește mai mult
Email

andrei@clinicadenutritie.ro

tel. programări
0755.070.138
adresa
Iași, Șos. Păcurari nr. 70, Parter

Dorești să fii informat când avem articole noi de nutriție?

Lasa-ti mai jos detaliile solicitate si vei primi de la noi email cand publicam articole noi:

Datele oferite în formularul de mai sus vor fi folosite exclusiv pentru a-ți comunica atunci cand apare un articol nou in blogul nostru de nutritie.

12 + 10 =