Fructele, consumate pe stomacul gol sau după masă?

Fructele, consumate pe stomacul gol sau după masă?

Fructele, consumate pe stomacul gol sau după masă?

Fructele aduc un aport important de nutrienți benefici organismului, dar știm oare când și cum să le consumăm?

Nutriția modernă vine la pachet cu o gama variată de mituri, printre care și acela conform căruia fructele trebuie consumate pe stomacul gol și individual de alte grupe alimentare.

Teoria care stă la baza acestui mit presupune că digestia fructelor ar putea fi împiedicată sau încetinită dacă sunt prezente și alte alimente în stomac. Stagnarea acestora în stomac ar conduce la fermentare, iar fermentarea la simptome precum: balonare, flatulență, creștere în greutate și de asemenea, la o absorbție inadecvată a vitaminelor și mineralelor. TOTAL FALS!

Mitul a luat naștere odată cu dietele disociate, care promovează consumul individual de nutrienți și grupe alimentare. Aspectul pe care nu l-au luat în considerare aceste diete este procesul natural al organismului de digestie a principiilor alimentare, indiferent dacă sunt consumate individual sau în diferite combinații.  

În primul rând, foarte puține alimente conțin în mod exclusiv un singur tip de principiu nutritiv: carbohidrați, proteine sau grăsimi.

În cel de-al dilea rând, corpul produce enzime digestive care permit digestia concomitentă a acestor principii (proteine, lipide, glucide).

De asemenea, unele principii nutritive se absorb mai bine în prezența altor alimente, cum este cazul fierului. Fierul se absoarbe mult mai bine în prezența fructelor și vegetalelor bogate în vitamina C.

În plus, mediul acid al stomacului face supraviețuirea microorganismelor imposibilă, așadar fermentația nu poate avea loc.

În realitate, nu există dovezi științifice care să confirme acest mit. Disconfortul abdominal caracterizat de balonare, flatuleță, creștere ponderală, prezente la unele persoane dupa consumul de fructe în asociere cu alte grupe de alimente, pot fi generate de o serie de factori cum ar fi: lipsa fibrelor din dietă, consumul inadecvat de apă, consumul excesiv de fructe dupa o masa copioasă etc.

În concluzie, consumul fructelor pe stomacul gol nu reprezintă o regulă general valabilă. Totul ține de toleranța individuală.

Cât timp consumul de fructe nu iți provoacă un disconfort gastric, nu este important când le consumi sau cu ce anume le asociezi. În schimb trebuie să te limitezi la cele 1-2 porții de fructe proaspete pe zi, recomandate de ghidurile pentru alimentația sănătoasă.

Sănătate în diferite forme și mărimi

Cultul dietelor evaluează valoarea umană în funcție de greutatea, mărimea sau forma corpului și judecă în mod negativ tot ceea ce nu se aliniază idealului de frumusețe. Această mentalitate este toxică indiferent de sex sau vârstă, însă cele mai afectate sunt femeile și în special adolescentele.

citește mai mult

Cum recunoști o dietă „la modă”?

Dorința de a pierde cât mai rapid și fără efort în greutate a avut drept consecință apariția multor așa-zise diete „la modă” care promit rezultate uimitoare, ușor de obținut și într-un timp foarte scurt.

citește mai mult

Am crescut în greutate. Rețin apa?

Corpul uman este alcătuit în principal din apă, compoziția variind în funcție de sex și grupa de vârstă. Retenția hidrică face referire la acumularea de fluide în exces, cauzele fiind multiple.

citește mai mult

Mâncăm sau nu după ora 18?

O metodă abordată de mulți dintre cei care doresc să scadă în greutate este această înfometare dupa ora 18.
Oare o fi atat de usor? Omiterea cinei poate fi o soluție pe termen lung?

citește mai mult
Email

andrei@clinicadenutritie.ro

tel. programări
0755.070.138
adresa
Iași, Șos. Păcurari nr. 70, Parter
Ne permitem sa mâncăm pâine într-un program de scădere ponderala?

Ne permitem sa mâncăm pâine într-un program de scădere ponderala?

Ne permitem să mâncăm pâine într-un program de scădere ponderala?

Unde este „pâinea nostră cea de toate zilele”?

Pentru multi dintre noi a ieșit de mult din bine cunoscuta accepțiune, devenind un aliment proscris, generator de sentimente de culpabilitate când este consumată.

Pentru mulți dintre noi pâinea nu mai constituie un aliment de bază ci o sursă de îngrășare și boală, vinovatul universal al kilogramelor în plus și al frustrărilor ce survin odată cu ele.

În topul multiplelor motivații ale deciziei de a scoate pâinea din consumul zilnic, DOUĂ par a fi predominante: „pâinea îngrașă” și „pâinea are gluten”.

DA, pâinea consumată în anumite condiții poate îngrășa, și DA, are gluten.

Noi însă preferăm să privim lucrurile în contextul unui stil de viață și nu la acest nivel simplist. Consumul a una-două felii de pâine la micul dejun  și la prânz, nu va face decât să îți elibereze treptat energia de care ai nevoie pănă la următoarea masă sau gustare. Și dacă alegi să consumi pâinea în mod controlat, sunt șanse să nu mai mănânci compensator (mult mai mult cantitativ și mai puțin calitativ) la masa următoare.

Așadar, pâinea, cu cei aproximativ 50% carbohidrați de bună calitate, îți oferă atât un confort gastric pentru că îți dă sațietate, cât și un confort psihic cu putere de concentrare datorită „eliberării prelungite” a glucozei atât de necesare creierului.

În contextul unui stil de viață în care 80% dintre alegerile tale alimentare sunt sănătoase și calitative din punct de vedere nutrițional, pâinea merită să fie prezentă pe masa ta și pentru simplul fapt că îți va regla apetitul de a ronțăi ceva între mesele principale

Cât privește prezența glutenului în pâine și cum ar putea acesta afecta buna funcționare a organismului, discuția are sens, în cazul în care ai fost diagnosticat cu boala celiacă (intoleranța la gluten), caz în care te invităm la clinică pentru a purta acea discuție cu unul dintre specialiștii noștri în nutriție și dietetică. 

 

În restul cazurilor, dacă dorești o discuție profesionistă, bazată pe date științifice despre consumul de gluten – riscuri/beneficii, te așteptăm la noi și îți vom răspunde la întrebări, fără a-ți impune un punct de vedere sau altul. Sfatul nostru: nu te simți vinovat dacă alegi să consumi pâine, ai grijă să conțină făină integrală și stai departe de zonele în care se coace painea (patiserii, simigerii etc.) 🙂

DA, ne permitem să mâncăm pâine și într-un program de scădere ponderală.

Trebuie însă să avem grijă la cantitate, calitate și contextul în care alegem să o consumăm.

Poftă bună la sănătate!

Sănătate în diferite forme și mărimi

Cultul dietelor evaluează valoarea umană în funcție de greutatea, mărimea sau forma corpului și judecă în mod negativ tot ceea ce nu se aliniază idealului de frumusețe. Această mentalitate este toxică indiferent de sex sau vârstă, însă cele mai afectate sunt femeile și în special adolescentele.

citește mai mult

Cum recunoști o dietă „la modă”?

Dorința de a pierde cât mai rapid și fără efort în greutate a avut drept consecință apariția multor așa-zise diete „la modă” care promit rezultate uimitoare, ușor de obținut și într-un timp foarte scurt.

citește mai mult

Am crescut în greutate. Rețin apa?

Corpul uman este alcătuit în principal din apă, compoziția variind în funcție de sex și grupa de vârstă. Retenția hidrică face referire la acumularea de fluide în exces, cauzele fiind multiple.

citește mai mult

Mâncăm sau nu după ora 18?

O metodă abordată de mulți dintre cei care doresc să scadă în greutate este această înfometare dupa ora 18.
Oare o fi atat de usor? Omiterea cinei poate fi o soluție pe termen lung?

citește mai mult
Email

andrei@clinicadenutritie.ro

tel. programări
0755.070.138
adresa
Iași, Șos. Păcurari nr. 70, Parter